Socjoterapia w walce z przemocą rówieśniczą – rekomendacja książki Macieja Wilka

Socjoterapia w walce z przemocą rówieśniczą – rekomendacja książki Macieja Wilka

Publikacja autorstwa Macieja Wilka to niezwykle wartościowe i rzetelnie opracowane kompendium wiedzy na temat agresji rówieśniczej w polskich szkołach oraz sposobów przeciwdziałania temu zjawisku z wykorzystaniem socjoterapii. Książka zasługuje na szczególną uwagę ze względu na swoją przemyślaną strukturę, połączenie teorii z praktyką oraz empiryczne ugruntowanie w badaniach terenowych.

Monografia składa się z czterech rozdziałów. Dwa pierwsze poświęcone są analizom teoretycznym i diagnostycznym. Autor nie tylko dokonuje przeglądu podstawowych definicji i pojęć związanych z agresją rówieśniczą, ale także dokładnie analizuje jej rodzaje, formy, przyczyny i funkcje. Szczególnie cenne jest ukazanie agresji rówieśniczej jako zjawiska złożonego, mającego wpływ nie tylko na ofiary i sprawców, ale również na całą społeczność szkolną — uczniów, nauczycieli i personel.

W drugim rozdziale autor zgłębia socjoterapię jako formę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, prezentując jej różnorodne zastosowania — od działań profilaktycznych, przez korekcyjne, po terapeutyczne. Analiza możliwości wykorzystania socjoterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą stanowi silny fundament dla części empirycznej.

Rozdziały trzeci i czwarty koncentrują się na badaniach własnych autora. Wilk przyjął jakościową metodologię badawczą, opierając się na zbiorowym studium przypadku, z udziałem praktykujących socjoterapeutów i socjoterapeutek. Szczególnie wartościowe są zawarte w książce interpretacje wywiadów, które ukazują złożoność pracy socjoterapeutycznej w warunkach szkolnych oraz możliwości jej skutecznego zastosowania w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej.

Wnioski płynące z badań potwierdzają, że socjoterapia jest skutecznym narzędziem wspierającym rozwój dzieci i młodzieży oraz zmniejszającym skalę agresywnych zachowań. Autor słusznie podkreśla, że socjoterapia jako metoda grupowa ma przewagę w zakresie dostępności, niskich kosztów i skuteczności w warunkach szkolnych — szczególnie w kontekście wyjazdów integracyjnych czy zajęć klasowych. Zestawienie socjoterapii z innymi formami wsparcia (jak psychoterapia, coaching czy poradnictwo) pozwala czytelnikowi na szersze spojrzenie na możliwości systemowego wsparcia młodych ludzi.

Na szczególne uznanie zasługuje fakt, że autor nie poprzestaje na diagnozie problemu, lecz proponuje konkretne rozwiązania i kierunki działań dla szkół, socjoterapeutów, nauczycieli oraz decydentów oświatowych.

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *